Σελίδες

Κυριακή 22 Φεβρουαρίου 2009

Απονομή χάριτος στο Χάρη Νικολαΐδη

Απονομή χάριτος στον ομογενή Χάρη Νικολαΐδη

Αίσιο τέλος έλαβε η οδυνηρή περιπέτεια του ομογενή συγγραφέα από την Αυστραλία Χάρη Νικολαΐδη, ο οποίος είχε συλληφθεί πριν έξι μήνες στο αεροδρόμιο της Μπανγκόκ για δυσφήμιση του πρίγκιπα διαδόχου της Ταϊλάνδης και είχε καταδικαστεί σε τρία χρόνια φυλάκιση.

Ο βασιλιάς της χώρας τον απελευθέρωσε με απονομή χάριτος και ακολούθησε με απόλυτη μυστικότητα η επιστροφή του στην Αυστραλία. Σύμφωνα με το δικηγόρο του 41χρονου συγγραφέα, Μαρκ Ντιν, η επιτυχής έκβαση της υπόθεσης οφείλεται στη συνδρομή της αυστραλιανής κυβέρνησης.

Ο Ελληνοκύπριος συνελήφθη τον περασμένο Αύγουστο στην Ταϊλάνδη και έκτοτε εκρατείτο σε φυλακή της χώρας. Τον Ιανουάριο 2009 καταδικάστηκε σε τρία χρόνια φυλάκιση για δυσφήμιση του πρίγκιπα διαδόχου της χώρας, μέσα από το βιβλίο του Verisimilitude ("Αληθοφάνεια"), το οποίο εκδόθηκε το 2005 και μόνο επτά από τα πενήντα αντίτυπα πωλήθηκαν.

Η μητέρα του, Δέσποινα Νικολαΐδη, υπέστη εγκεφαλικό λόγω της μεγάλης δοκιμασίας που πέρασε η οικογένειά της εξ’ αιτίας της σύλληψης και καταδίκης του γιου της Χάρη.

Συγκίνηση για την επιστροφή του

«Είμαι ευτυχισμένος, ζαλισμένος και δεν το πιστεύω ακόμα πως είμαι ελεύθερος και πίσω στη Μελβούρνη. Ζούσα έναν εφιάλτη». Αυτά ήταν τα πρώτα λόγια του κ. Νικολαΐδη μετά την επιστροφή του το μεσημέρι του Σαββάτου (21/2) στη Μελβούρνη, όπου εκτυλίχθηκαν συγκινητικές στιγμές.

Στο αεροδρόμιο τον υποδέχθηκαν με δάκρυα στα μάτια ο πατέρας του Σωκράτης, ο αδελφός του Φώτης και η κοπέλα του Ζιντάνα. Μιλώντας στους δημοσιογράφους, ο Χάρης Νικολαΐδης ευχαρίστησε όσους του συμπαραστάθηκαν. «Τα ελλαδικά μέσα ενημέρωσης, τα κυπριακά, ο λαός της Ελλάδας και της Κύπρου, ο απανταχού Ελληνισμός αλλά και ο πολιτικός κόσμος των δυο χωρών μου συμπαραστάθηκαν. Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν η συμπαράσταση της ομογένειας της Αυστραλίας. Δεν έχω λόγια για να εκφράσω τις ευχαριστίες μου και την ευγνωμοσύνη μου» κατέληξε ο ομογενής.

Ρενάτα Γρυπάρη

ΠΗΓΗ: COSMO.GR


Τον Χάρη Νικολαϊδη τον είχα δει αρκετές φορές στις ειδήσεις σε άθλια κατάσταση, στα μπουντρούμια της φυλακής της Ταϊλάνδης να περιγράφει τις συνθήκες κράτησης του και να κάνει έκκληση για βοήθεια… Φαινόταν σαν να ζούσε ένα εφιάλτη του παρελθόντος. Δύσκολο να φανταστεί κάποιος ότι συμβαίνουν και σήμερα αυτά τα πράγματα… Καταδικάστηκε για ένα βιβλίο που έγραψε. Δυσφήμιση λέει του πρίγκιπα και διαδόχου της Ταϊλάνδης . Θα ήταν καλό αυτό το βιβλίο να κυκλοφορήσει για να δούμε τι ακριβώς έγραφε.

Άκουγα τον Χαρη Νικολαίδη σήμερα το πρωί σε τηλεφωνική επικοινωνία του με το Ραδιοφωνικό Ίδρυμα Κύπρου. Σε ερώτηση του δημοσιογράφου τι σκέφτεται για το μέλλον, δεν άντεξε. Ένας κόμπος του έφραξε το λαιμό. Η φόρτιση του ήταν μεγάλη. Τα σημάδια της δοκιμασίας του φαίνεται πως δύσκολα θα ξεθωριάσουν…

2 σχόλια:

  1. Ευτυχώς! Η διεθνής κινητοποίηση αλλά και η παρέμβαση της Αυστραλιανής κυβέρνησης έφεραν αποτέλεσμα.Έζησε μια εφιαλτική εμπειρία κι η περιγραφή του, σήμερα το πρωί στο ΡΙΚ, ήταν συγκλονιστική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εύα σ΄ευχαριστώ. Παραθέτω πιο κάτω τη συνέντευξη του Χάρη στον Πολίτη:

    Δίπλα στην άρρωστη μάνα του βρίσκεται ο Χάρης Νικολαΐδης

    "Κινδύνευσε η ζωή μου"

    Συνθήκες κράτησης μιας άλλης εποχής, περιγράφει ότι έζησε ο Χάρης Νικολαΐδης στη συνέντευξή του στον "Π". Αλυσοδέσμιοι κρατούμενοι, ημίγυμνοι, στοιβαγμένοι στα κελιά και κάποιοι εξ αυτών ...αθώοι

    τιγμή δεν άφησε μόνη τη μητέρα του, ο Χάρης Νικολαΐδης από το Σάββατο, οπότε αφέθηκε ελεύθερος από τις φυλακές της Ταϊλάνδης. Τη στιγμή που τον πήραμε τηλέφωνο χθες, βρισκόταν στο κέντρο αποκατάστασης στο οποίο νοσηλεύεται η κ. Δέσποινα, μετά το εγκεφαλικό που υπέστη. Ο Χάρης δέχτηκε με χαρά να μας μιλήσει γιατί όπως είπε "το ενδιαφέρον και η αγάπη που δείξατε κράτησαν δυνατούς τους γονείς μου". Ήταν χαρούμενος, γιατί η μητέρα του είχε μικρή βελτίωση, αφού κατάφερε να διαβάσει μερικές φράσεις από ένα βιβλίο. Τα όσα μας περιέγραψε για τους 5,5 μήνες στις φυλακές της Ταϊλάνδης είναι συγκλονιστικά.

    Η γνώμη του βασιλιά
    -Τι έγινε και άλλαξε γνώμη ο βασιλιάς;
    - Όλοι μου έλεγαν ότι ο βασιλιάς είναι άνθρωπος με αισθήματα. Ταυτόχρονα όμως, μου έλεγαν ότι υπάρχουν νόμοι που δεν μπορούν να παρακαμφθούν.
    - Και πώς ξαφνικά όλα άλλαξαν;
    - Νομίζω ότι ο βασιλιάς ήταν θύμα στην όλη υπόθεση, όπως ήμουν κι εγώ. Τα άτομα που είναι γύρω του, τον χρησιμοποίησαν, ενεργοποιώντας αυτό το νόμο, για να του δείξουν ότι είναι μαζί του και να έρθουν πιο κοντά του. Και το πιστεύω εκ του αποτελέσματος. Τελικά ο βασιλιάς, μου έδωσε χάρη.
    - Αναγκάστηκες να πληρώσεις κάτι για να σ' αφήσουν;

    "Σε συγχωρώ"
    - Όχι. Αλλά, πριν με αφήσουν, με οδήγησαν σε ένα άλλο δωμάτιο, στο οποίο υπήρχε μια μεγάλη φωτογραφία του βασιλιά. Μου είπαν ότι πρέπει να πέσω στα γόνατα και να δείξω σεβασμό στην εικόνα. Το έκανα. Μετά άνοιξαν ένα βιβλίο, από το οποίο έβγαλαν ένα μεγάλο γράμμα από τον βασιλιά. Μου το διάβασαν και από ό,τι κατάλαβα, έλεγε «σε συγχωρώ και είσαι ελεύθερος να πας στο σπίτι σου».
    - Όταν σε οδηγούσαν στο άλλο δωμάτιο, ήξερες ότι πήγαινες με σκοπό να απελευθερωθείς;
    - Όχι. Δεν ήξερα ακριβώς τι θα γινόταν. Μέσα βαθιά κάτι μου έλεγε ότι ήταν για καλό.

    5,5 φρικτοί μήνες
    - Πώς πέρασαν αυτοί οι 5,5 μήνες στη φυλακή;
    - Πολύ άσχημα. Ήταν 5,5 μήνες γεμάτοι αγωνία. Έζησα σε συνθήκες που δεν φαντάστηκα ποτέ ότι υπήρχαν καν στις μέρες μας. Αγωνιούσα παράλληλα και για τους γονείς μου.
    - Πώς ήταν οι συνθήκες κράτησης;
    - Σε κάθε κελί υπήρχαν 50 με 60 κρατούμενοι. Κοιμόμασταν στο πάτωμα, ο ένας κοντά στον άλλο. Τόσο κοντά που δεν μπορούσες να γυρίσεις ούτε δεξιά, ούτε αριστερά. Ήμασταν σχεδόν γυμνοί. Η ζέστη ήταν αφόρητη.

    Αλυσίδες όλη μέρα
    - Σε είδαμε στην τηλεόραση αλυσοδεμένο και ήταν μια εικόνα συγκλονιστική. Ήσουν συνεχώς δεμένος με αλυσίδες;
    - Όχι. Άλλοι όμως ήταν και τους 5,5 μήνες αλυσοδεμένοι. Εμένα, μου τις φορούσαν μόνο όταν έβγαινα από τη φυλακή για να με πάρουν στο δικαστήριο. Τις φορούσα καθ'όλη τη διάρκεια της παρουσίας μου στο δικαστήριο και όταν επέστρεφα στη φυλακή μου τις έβγαζαν. Αυτοί που ήταν ... ας πούμε «άτακτοι», τους φορούσαν τις αλυσίδες 24 ώρες την ημέρα.
    - Υπήρξαν στιγμές που πίστεψες ότι κινδυνεύει η ζωή σου;
    - Ναι. Όχι όμως τόσο πολύ από τους Ταϊλανδούς συγκρατούμενους μου, αλλά από άλλους ξένους, οι οποίοι μάλιστα προσπάθησαν να εκμεταλλευθούν τη δική μου υπόθεση για να βοηθηθούν.

    Πριγκιπικές αμαρτίες
    - Τι ήταν αυτό που έγραψες στο βιβλίο σου που ενόχλησε τη βασιλεία;
    - Έγραψα ότι φήμες θέλουν το γιο του βασιλιά να είχε σχέση με μια γυναίκα και πως όταν τελείωσε η σχέση, η γυναίκα διώχθηκε στην Ευρώπη και δεν της επέτρεψαν να ξαναγυρίσει. Αυτή η ιστορία, δεν ήταν κάτι κρυφό. Όλοι όσοι μένουν στη χώρα, το γνωρίζουν. Μάλιστα είναι γραμμένη σε άλλα βιβλία και στο ίντερνετ και παντού. Κι εγώ δεν το έγραψα με σκοπό να «ενοχλήσω». Το έγραψα για να καταδείξω την υποκρισία. Αυτό ήταν το νόημα του βιβλίου μου. Η υποκρισία. Εξού και ο τίτλος: «Αληθοφάνεια».

    "Δεν ξαναπάω"
    - Ήξερες ότι γράφοντας κάτι εναντίον της βασιλικής οικογένειας, θα μπορούσε να υπάρχει αντίδραση;
    - Γράφω για πολλά χρόνια και δεν φοβάμαι να γράφω κάτι που μπορεί να ενοχλήσει. Ήξερα ότι μπορεί να δημιουργηθεί κάποια συζήτηση, όμως δεν περίμενα με τίποτα τα όσα ακολούθησαν.
    - Μετά τα όσα σου έχουν συμβεί, θα επισκεφθείς ξανά την Ταϊλάνδη;
    - Όχι. Δεν νομίζω ότι θα πάω ξανά πίσω. Και για να είμαι ειλικρινής δεν κατάλαβα καλά-καλά αν μπορώ να ξαναπάω έτσι κι αλλιώς. Παρόλο που όπως μου είπαν εκ των υστέρων, η χάρη του βασιλιά, «σβήνει» το μητρώο παραπτωμάτων. Δεν πιστεύω όμως. Νομίζω καλύτερα να είμαι προσεκτικός στο μέλλον.



    ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ

    Κωδικός άρθρου: 855392

    ΠΟΛΙΤΗΣ - 24/02/2009, Σελίδα: 51

    ΑπάντησηΔιαγραφή