Πέμπτη, 22 Ιανουαρίου 2009

Πιερ Λουί Η γυναίκα και το νευρόσπαστο -The Woman And The Puppet - Pierre Louys La Femme et le pantin

Πολύ καλό και ευχάριστο βιβλίο. Η ιστορία διαδραματίζεται το 1896, στην εποχή του συγγραφέα. Ένας γάλλος ο Αντρέ Στεβενόλ, επισκέφτηκε το καρναβάλι της Σεβίλλης, οπού έψαχνε για μια ερωτική περιπέτεια. Προς το τέλος του καρναβαλιού καταφέρνει να γνωρίσει μια πολύ νεαρή κοπελίτσα την Κοντσίτα Περέζ, η οποία του δίνει ραντεβού για την επόμενη μέρα. Το πρωί της επομένης συναντά τυχαία έναν ισπανό παλιό του φίλο , τον Δον Ματέο Ντιάζ στον οποίο αποκαλύπτει το όνομα της κοπέλας την οποία πρόκειται να συναντήσει.

Ο Δον Ματέο στην προσπάθεια του να τον κάνει να αλλάξει γνώμη, αρχίζει να του ξετυλίγει την περιπέτεια του με την Κοντσίτα, εξηγώντας του πόσο επικίνδυνη είναι αυτή η κοπέλα και πόση καταστροφή μπορεί να του φέρει.
Περιγράφει τον τρόπο που την γνώρισε, το πόσο την αγάπησε και πόσο η ίδια τον βασάνισε και τον εκμεταλλεύτηκε. Ο Δον Ματέο ήταν ένας πλούσιος ισπανός με πολλές ερωτικές περιπέτειες στη ζωή του. Η Κοντσίτα ήταν μια πολύ φτωχή κοπέλα η οποία ζούσε με την μητέρα της και η οποία κατάφερε αρνούμενη να του προσφέρει την παρθενιά της, να του ψήσει το ψάρι στα χείλη. Να τον παίρνει στη βρύση και να τον αφήνει διψασμένο. Να τον παίζει στα δάχτυλα της σαν μαριονέτα.


Όταν οι αντοχές του Ματέο στον εμπαιγμό και τη σκληρότητα ξεπερνούν τα όρια του, την χτυπά βίαια και τότε η Κόντσα μαλακώνει και του δίνεται. Τότε ανακαλύπτει ότι πράγματι ήταν παρθένα και φύλαγε την παρθενιά της για εκείνον. Από εκείνη τη μέρα αρχίζει μια σχέση γεμάτη ζήλιες και σαδομαζοχισμό. Όπου εκείνη σκαρφίζεται και σκηνοθετεί ιστορίες για να τον κάνει να τη χτυπήσει και να τη βασανίσει. Και ο Ματέο στο τέλος μη αντέχοντας άλλο φεύγει μακριά της.

Φεύγοντας τελικά ο Αντρέ , πηγαίνει στο ραντεβού του με τη Κοντσίτα και την πείθει να τον ακολουθήσει στο Παρίσι. Την ώρα που έφευγαν από το σπίτι της ένας υπηρέτης της έφερε ένα γράμμα από τον ματέο «Κοντσίτα μου σε συγχωρώ. Δεν μπορώ να ζήσω πια μακριά σου. Ξαναγύρισε. Είμαι εγώ τώρα που σε παρακαλώ γονατιστός. Φιλώ τα γυμνά σου πόδια».

Στο βιβλίο περιγράφονται όμορφες σκηνές που σε κάνουν να τις φαντάζεσαι λες και τις ζεις εσύ. Σκηνές όπως ο χορός του flamenco, η επίσκεψη στο εργοστάσιο καπνού με τις μισόγυμνες καπνεργάτριες, είναι εντυπωσιακές.


(Γνωρίζετε ένα περίεργο πίνακα του Γκόγια στο μουσείο της Μαδρίτης, το πρώτο πίνακα στα αριστερά καθώς μπάινετε στην αίθουσα του τελευταίου πατώματος; Τέσσερεις γυναίκες με ισπανικά φορέματα πάνω στη πελούζα ενός κήπου, κρατούν ένα σάλι από τις τέσσερεις γωνιές και κάνουν να πηδά γελώντας ένα νευρόσπαστο, μεγάλο σαν άνθρωπος...) σελίδες 131 - 132


Σημείωση: οι ξυλογραφίες είναι από το βιβλίο

Τετάρτη, 14 Ιανουαρίου 2009

Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας Κύπρου





Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας για εκδόσεις του έτους 2007






Οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού ανακοίνωσαν τα αποτελέσματα του διαγωνισμού για τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας για εκδόσεις του έτους 2007:

Ποίηση
Το Βραβείο απονέμεται, ύστερα από ομόφωνη εισήγηση της Επιτροπής, στο Λεύκιο Ζαφειρίου για το έργο «Η Θλίψη του Απογεύματος» (εκδόσεις Μεταίχμιο).

Σκεπτικό Βράβευσης:
Ποίηση υψηλών προδιαγραφών, με στίχο μεστό, λόγο χαμηλόφωνο και ελλειπτικό, εικαστική πλαστικότητα. Η αποδέσμευση του ποιητικού λόγου από τον παραδοσιακό λυρισμό ανοίγει την προοπτική για μια υπαινικτική ποίηση ουσίας. Βρίσκεται σε ανοιχτό διάλογο με την ελληνική και την παγκόσμια λογοτεχνία, με το χώρο και το χρόνο, με την ιστορία και τα σύγχρονα προβλήματα, συναιρώντας το τοπικό και το οικουμενικό, την πολιτισμική ιδιαιτερότητα και την οικουμενική συνείδηση. Ορμώμενος από ένα πολιτισμό που έρχεται από μεγάλα βάθη, ο ποιητής διακρίνεται από μια συνείδηση εντοπιότητας εσωτερικευμένη, απαλλαγμένη από ιστορικισμούς, η οποία δεν έχει ανάγκη να διαλαλεί την ταυτότητά της. Έργο κατασταλαγμένο και σοφά επεξεργασμένο, χαρακτηρίζεται από άκρα λιτότητα και υπαινικτική πολυσημία.

Μυθιστόρημα
Το Βραβείο απονέμεται εξ ημισείας, ύστερα από κατά πλειοψηφία εισήγηση της Επιτροπής, στο Μάριο Μιχαηλίδη για το έργο «Ο Οστεοφύλαξ» (εκδόσεις Μεταίχμιο) και στον Αιμίλιο Σολωμού για το έργο «Ένα τσεκούρι στα χέρια σου» (εκδόσεις Άνευ).

Σκεπτικό Βράβευσης:

Για το έργο «Ο Οστεοφύλαξ»
Έργο με άρτια γλωσσική έκφραση και δομή, μετουσιώνει αριστουργηματικά το εύρημα σε λογοτεχνία. Ο αφηγητής αποδίδει το μύθο, αξιοποιώντας τη γλώσσα της εξουσίας, παρωδώντας και κρίνοντας ταυτόχρονα τα κέντρα λήψης αποφάσεων και τις κατεστημένες ιδεοληψίες, την κενότητα ενός κόσμου που διεκδικεί πράγματα άνευ σημασίας, την εύπλαστη ανθρώπινη ηθική. Η γλώσσα, ως ένας από τους πρωταγωνιστές του έργου, δίνει σάρκα και οστά σε ένα μοναδικό συμβολιστικό σύστημα, σε ένα παιχνίδι ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα, στην αποκαλυπτική και σαρκαστική κριτική θεσμών και εξουσίας. Η ικανότητα της γλωσσικής έκφρασης αποκαθιστά σε επίπεδο λογοτεχνίας τον παραμερισμένο πνευματικό κόσμο. Ένα έργο τέχνης, αποτελεί συμβολή στη νεοελληνική λογοτεχνία.

Για το έργο «Ένα τσεκούρι στα χέρια σου»
Εντυπωσιακό έργο, με πυκνή γλώσσα και πολυεπίπεδη δομή, που επιτυγχάνει την απόδοση του διχασμού του «εγώ» του σύγχρονου ανθρώπου και πραγματεύεται τα όρια της ανθρώπινης ύπαρξης. Στοιχεία μιας έντονης κοινωνικής κριτικής και υπαρξιακής έντασης διαποτίζουν το κείμενο, με σαφή ίχνη αποδόμησης, καθώς και ευρηματικότητα, σαρκασμό, αυτοϋπόσκαψη. Η αφήγηση σε δεύτερο πρόσωπο εκφράζει τη σύγκρουση της λογικής με την τρέλα τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο, τις φαντασιώσεις και την αυτοκαταστροφικότητα. Το μυθιστόρημα ξεφεύγει από τα όρια της κυπριακής λογοτεχνίας και διαλέγεται με την ευρωπαϊκή λογοτεχνική παράδοση.

Διήγημα
Το Βραβείο απονέμεται, ύστερα από ομόφωνη εισήγηση της Επιτροπής, στον Πανίκο Παιονίδη για το έργο «Βήματα στο Θολό Τοπίο».

Σκεπτικό Βράβευσης:
Στη συλλογή διηγημάτων «Βήματα στο Θολό Τοπίο» ο Πανίκος Παιονίδης πίσω από τους αφηγητές-προσωπεία σκηνοθετεί τις ιστορίες του σε χώρους που στήνει με τη μνήμη. Η αφήγηση ρέει με τόνους οικείους, συγκρατημένους και άμεσους. Ακριβολογία, σαφήνεια και αίσθηση του περιττού διαπερνούν τη γραφή και θετικά κατευθύνουν πέρα από συναισθηματισμούς το λυρισμό του συγγραφέα. Τα διηγήματα έχουν μεταξύ τους μια συνοχή την οποία ένας μάστορας του είδους μπορεί να δώσει, αφορμώμενος από την παθογένεια μα και τη φυσιολογική πλευρά της ζωής. Τα γεγονότα που εξιστορούνται συνδέονται με εμπειρίες κοινές για μεγάλο αριθμό ανθρώπων, ιδίως των μεγάλων ηλικιών, και σ’ αυτούς αναφέρεται με μεγάλη ευαισθησία και γνώση. Έτσι η ειρωνεία, η πίκρα και η σκληρότητα της ζωής ελκύουν την προσοχή του αναγνώστη και του επιτρέπουν να ανιχνεύσει ο ίδιος τη συγκίνηση που ενυπάρχει σε κάθε ιστορία.

Μελέτη για τη Λογοτεχνία, την Ιστορία και τον Πολιτισμό της Κύπρου από μη Κύπριο συγγραφέα
Το Βραβείο απονέμεται, ύστερα από κατά πλειοψηφία εισήγηση της Επιτροπής, στο Θεοδόση Πυλαρινό για το έργο «Μεθιστορία: Μύθος και ιστορία στην ποίηση του Κυριάκου Χαραλαμπίδη» (εκδόσεις Ηρόδοτος).

Σκεπτικό Βράβευσης:
Η βασική αρετή της μελέτης είναι ότι αποτελεί μια μονογραφία, γραμματολογική και ερμηνευτική, πάνω σε ένα σημαντικό έργο κι έναν καθιερωμένο δημιουργό της κυπριακής λογοτεχνίας, τον ποιητή Κυριάκο Χαραλαμπίδη. Και ότι είναι μια μελέτη συστηματική και διεξοδική, όπου τα συμπεράσματα εξάγονται αβίαστα μέσα από την ανάλυση των ποιητικών συλλογών και των χαρακτηριστικών της γλώσσας και της τεχνοτροπίας του ποιητή. Με την επιστημονική εγκυρότητά της καθίσταται χρήσιμη για το μελετητή κι έτσι συμβάλλει στην ανάδειξη της κυπριακής λογοτεχνίας στο ευρύτερο ελληνικό κοινό.

Μελέτη για τη Λογοτεχνία και τις Τέχνες
Το Βραβείο απονέμεται, ύστερα από ομόφωνη εισήγηση της Επιτροπής, στην Άντρη Χ. Κωνσταντίνου, για το έργο «Το Θέατρο στην Κύπρο (1960-1974)» (εκδόσεις Καστανιώτη).

Σκεπτικό Βράβευσης:
Η μελέτη της Άντρης Χ. Κωνσταντίνου «Το Θέατρο στην Κύπρο (1960-1974»), μια άρτια και συστηματική δουλειά, που έρχεται να καλύψει ένα μεγάλο κενό στη βιβλιογραφία, καταπιάνεται επιτυχώς και μέσα από το προσωπικό στίγμα με μια περίοδο της κυπριακής θεατρικής καλλιτεχνικής δραστηριότητας η οποία δεν έχει ερευνηθεί ως τώρα τόσο συστηματικά και ολοκληρωμένα. Άγνωστες λεπτομέρειες και δεδομένα αναδεικνύονται με κριτικό και αναλυτικό τρόπο, στο πεδίο σύγκλισης των κοινωνικών, πολιτικών, πολιτιστικών και νομικών-θεσμικών πλαισίων, μέσα στα οποία αναπτύχθηκε η γηγενής πρωτίστως θεατρική σκηνή σε όλο το εύρος των δραστηριοτήτων που συγκροτούν από τη χρονική στιγμή της ανεξάρτητης οργάνωσης της Κυπριακής Δημοκρατίας έως την τουρκική εισβολή του 1974. Η εργασία αυτή με το υψηλό επιστημονικό επίπεδο κινείται πέρα από απλές περιγραφές, αποδίδοντας την ουσία με τρόπο πυκνό και με σαφή κριτήρια αξιολόγησης των ερευνώμενων ζητημάτων.

Αναφορικά με τις κατηγορίες Δοκίμιο για τη Λογοτεχνία και την Αισθητική, Χρονικό - Μαρτυρία, και Νέου Λογοτέχνη, ύστερα από κατά πλειοψηφία εισήγηση της Επιτροπής, το βραβείο δεν απονέμεται.

Τη Συμβουλευτική Επιτροπή Γραμμάτων αποτέλεσαν οι πιο κάτω:
Ερατοσθένης Καψωμένος (Πρόεδρος), Γιάννης Ιωάννου, Μαρία Καρσερά, Γιώργος Φράγκος, Γιώργος Μύαρης.

Στην κατηγορία Παιδική Λογοτεχνία, ύστερα από κατά πλειοψηφία εισήγηση της Συμβουλευτικής Επιτροπής, το βραβείο δεν απονέμεται.

Στην κατηγορία Νεανική Λογοτεχνία, ύστερα από ομόφωνη εισήγηση της Συμβουλευτικής Επιτροπής, το βραβείο δεν απονέμεται.

Τη Συμβουλευτική Επιτροπή Κρατικών Βραβείων Παιδικής / Νεανικής Λογοτεχνίας αποτέλεσαν οι πιο κάτω:
Μάνος Κοντολέων (Πρόεδρος), Μαρία Πυλιώτου, Κώστας Κατσώνης, Κίκα Πουλχερίου, Ευρυδίκη Περικλέους – Παπαδοπούλου.

Εικονογράφηση
Το Βραβείο απονέμεται εξ ημισείας, ύστερα από ομόφωνη εισήγηση της Επιτροπής, στην Ελένη Λάμπρου για την εικονογράφηση του έργου της Μαρίνας Χριστοφίδη «Το νησί που όλοι ήθελαν» και στην Άννα Φωτιάδου για την εικονογράφηση του έργου της Μελίσσα Έκκερς «Κροκόδειλος» (εκδόσεις Πολιτιστικός Σύλλογος Πάνθεον).

Σκεπτικό Βράβευσης:
Ελένη Λάμπρου για την εικονογράφηση του έργου «Το νησί που όλοι ήθελαν».
Πρόκειται εικονογράφηση που δένει με το κείμενο. Παρέχει ολοκληρωμένη εικόνα που αποδίδει επιτυχημένα το περιεχόμενο. Συμπληρώνει και επαυξάνει το κείμενο χωρίς να κουράζει. Υπάρχει υπεύθυνη έρευνα από πλευράς εικονογράφου. Η εικονογράφηση είναι καλαίσθητη, καθώς έχει συμπεριλάβει χρώματα απαλά που δεν οδηγούν στο κιτς. Τέλος, το αισθητικό αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό και η καλλιτεχνική εμφάνιση άρτια.

Άννα Φωτιάδου για την εικονογράφηση του έργου «Κροκόδειλος»
Πρόκειται για μια μοντέρνα και πρωτοποριακή εικονογραφική πρόταση. Η προσέγγιση δείχνει διάθεση για διάνοιξη νέων προοπτικών στο χόρο της εικονογράφησης, είναι αξιόλογη και τολμηρή. Διακρίνεται για την επιμονή στη λεπτομέρεια και την πρωτοτυπία. Η εικονογράφος έχει άποψη η οποία αποδίδεται επιτυχημένα, καθώς η ρηξικέλευθη προσέγγιση του κειμένου υποστηρίζεται αρμονικά από την εικονογράφηση.

Τη Συμβουλευτική Επιτροπή Κρατικών Βραβείων Εικονογράφησης αποτέλεσαν οι πιο κάτω:
Μάνος Κοντολέων (Πρόεδρος), Τερέζα Λαμπριανού, Γιώργος Κούμουρος, Παναγιώτα Σιακαλλή, Ρέα Αφαντίτου.

Η Τελετή Απονομής των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας και των Κρατικών Βραβείων Παιδικής / Νεανικής Λογοτεχνίας και Εικονογράφησης θα πραγματοποιηθεί στις 17 Φεβρουαρίου, στις 7:30 μ.μ. στο Κινηματοθέατρο Παλλάς.

Τα βραβεία θα απονείμει ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού κ. Ανδρέας Δημητρίου.



Τρίτη, 13 Ιανουαρίου 2009

Όλα σου τα ‘μαθα, μα ξέχασα μια λέξη


Όλα σου τα ‘μαθα, μα ξέχασα μια λέξη

Του Δημήτρη Μπουραντά

Το βιβλίο αυτό μου άρεσε πραγματικά.. Μπορώ να πω ότι είναι ένα εξαιρετικό βιβλίο και δίκαια πήρε το πρώτο βραβείο των αναγνωστών. Η αγωνία για σπουδές λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων, η θέληση για επιτυχία, ο παραλογισμός στο στρατό, η εξέγερση του πολυτεχνείου, είναι βιώματα που κάποιος μπορεί να τα συγκρίνει και με τις δικές του εμπειρίες.

Το διάβασα με πολύ ενδιαφέρον. Λιγάκι βαρετό γίνεται προς το τέλος όταν μετατρέπεται μάλλον σε σύγγραμμα του μάνατζμεντ και της ηγεσίας . Μου άρεσε η πλοκή του βιβλίου. Μπορεί η σήψη, η αναξιοκρατία και η αδικία στην κοινωνία, στις επιχειρήσεις γενικά και ειδικότερα στα ελληνικά πανεπιστήμια να προκαλούν θλίψη στον αναγνώστη, αλλά τελικά ο συγγραφέας κατορθώνει να σου δώσει την ελπίδα ότι μπορούν σίγουρα να έλθουν καλύτερες μέρες για την Ελλάδα, φτάνει να υπάρχει η θέληση έστω και από τους λίγους στην αρχή.


Τέλος κατά τη γνώμη μου η λέξη που ξέχασε να πει ο καθηγητής, δεν είναι το ευχαριστώ όπως λέει το τραγούδι του Χατζή από όπου ο συγγραφέας δανείστηκε τον τίτλο, αλλά το σ’ αγαπώ.


Άλλες απόψεις για το βιβλίο:


dimitris stavrou

anagnostria

κριτικόχρωμα



Κυριακή, 11 Ιανουαρίου 2009

Nέες εκδόσεις


ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

Roberto Bolano

Πουτάνες φόνισσες

μετ. Εφη Γιαννοπούλου

εκδ. Αγρα, σελ. 320 - 18 ευρώ

Δεκατρείς παραλλαγές στα θέματα της απελπισίας, της τρέλας, της ουσιαστικής λογοτεχνίας, αλλά και της απουσίας της, της ομορφιάς που εξαφανίζεται, του έρωτα, του θανάτου και του σκοτεινού πεπρωμένου των ανθρώπων. Ο Χιλιανός Ρομπέρτο Μπολάνιο καταργεί ακατάπαυστα τα σύνορα, αναμειγνύει την ειρωνεία και το φανταστικό, τα πραγματικά πρόσωπα και τους εφιάλτες: με ευνουχισμούς παιδιών, μαύρη μαγεία, περιπλάνηση, πορνογραφία, δολοφονίες, απόγνωση, ύμνους σε αγαπημένους συγγραφείς, ειρωνεία και μοναξιά. Τα δεκατρία διηγήματά του προσεγγίζουν τη βία, την ανάγκη και τη συμπόνια, την αποτυχία και τη σιώπη, αναδεικνύοντας έναν συγγραφέα που καθιερώθηκε ως μία από τις σημαντικότερες φωνές της ισπανόφωνης λογοτεχνίας.

Luis Landero

Πλανήτης Δίας

μετ. Τατιάνα Ραπακούλια

εκδ. Gema, σελ. 466 - 20 ευρώ

Οι ζωές του Ντάμασο Μέντεθ και του Τομάς Μοντέχο κυλούν παράλληλα, χωρίς άλλη σχέση πέρα από μια υπόγεια ροή παραπλήσιων θεμάτων. Η ιστορία του Ντάμασο είναι η ιστορία ενός μίσους που έχει τις απαρχές του στην εφηβεία, όταν ένας συνομήλικός του νεαρός σφετερίζεται τη θέση του στον οικογενειακό παράδεισο και προκαλεί αντιπαράθεση και βίαιη ρήξη με τον πατέρα του. Μοναχικός νέος, αφοσιωμένος στα βιβλία, καθηγητής και συγγραφέας, ο Τομάς από την άλλη, γνωρίζει μια μέρα τον έρωτα μαζί με την αταξία που θα αναστατώσει τη ζωή του. Ακροβατώντας μεταξύ κωμικού και τραγικού, οι δύο ήρωες πλάθουν με τον πηλό των παθών τους θεούς, δαίμονες και χάρτινους κόσμους, χτίζουν το φανταστικό τους «εγώ», που μας καθορίζει πιο βαθιά και από τον πραγματικό μας εαυτό. Ωσπου μια στιγμή, μέσα από πολλές περιπέτειες, τα πεπρωμένα του Ντάμασο και του Τομάς ενώνονται, οδηγώντας σε μια κοινή κατάληξη.

John Le Carre

Ο Νο 1 καταζητούμενος

μετ. Νάσος Κυριαζόπουλος

εκδ. Bell, σελ. 394 - 17 ευρώ

Ενας μισοπεθαμένος από την πείνα Ρώσος, τυλιγμένος σε ένα μακρύ μαύρο παλτό, φθάνει λαθραία στο Αμβούργο. Σε ένα πουγκί, στο λαιμό του, κρύβεται ένα ανεξήγητα μεγάλο χρηματικό ποσό. Είναι ένας ευσεβής Μουσουλμάνος και το όνομά του είναι Ισα. Η Αναμπέλ, μια νεαρή ιδεαλίστρια δικηγόρος, αφιερωμένη στην υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κάνει σκοπό της να γλιτώσει τον Ισα από την απέλαση. Σύντομα, η σωτηρία του πελάτη της γίνεται για εκείνην πιο σημαντική και από την καριέρα και από την ασφάλειά της. Αλλά το μυστηριώδες παρελθόν του Ισα φέρνει στον δρόμο της τον ιδιόρρυθμο Τόμι Μπρου, ιδιοκτήτη μιας φθίνουσας βρετανικής τράπεζας, με έδρα στο Αμβούργο. Η Αναμπέλ, ο Ισα και ο Μπρου συγκροτούν μια απρόσμενη συμμαχία. Και ένα τρίγωνο καταδικασμένου έρωτα γεννιέται. Την ίδια στιγμή, οι αντιμαχόμενοι κατάσκοποι της Γερμανίας, της Αγγλίας και της Αμερικής εστιάζουν τα πυρά τους επάνω στους αθώους.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

Γαλάτεια Καζαντζάκη

Κρίσιμες στιγμές

εκδ. Καστανιώτη, σελ. 64 - 15 ευρώ

Η περίεργη μαντάμ Ορτάνς. Η αυτοθυσία για τη διάσωση κάποιου καταζητούμενου. Το πορτρέτο της κυρίας Μπερτράν. Το σταματημένο ρολόι με τον Ιππότη και τη Μαρκησία σε στάση χορού. Του κύκλου τα γυρίσματα. Μια «αγία» οικογένεια. Η τρίτη ηλικία. Ενας παράνομος έρωτας. Η αδελφική αγάπη. Η μετάνοια. Η απώλεια ενός ανθρώπου, αλλά και η ανάσταση ενός άλλου. Οι κρίσιμες στιγμές της Κατοχής. Οι πληγωμένες, αλλά αξιοπρεπείς γυναίκες, οι αποκλεισμένοι και απόκληροι του αστικού χώρου, οι πνευματικοί άνθρωποι που δεν υποδύονται τον ρόλο τους, αλλά τον επωμίζονται, συναπαρτίζουν στο βιβλίο της Γαλάτειας Καζαντζάκη που κυκλοφόρησε πριν από 55 χρόνια, έναν θίασο που παλεύει για ένα καλύτερο μέλλον, γιατί ο κόσμος που ζούμε «παραέγινε βρώμικος» και «ένας άλλος πρέπει να έρθει να τον σαρώσει».

Γιώργης Μανουσάκης

Ο εθελοντής

εκδ. Κίχλη, σελ. 624

Ο 17χρονος Βασίλης Σηφάκης κατατάσσεται εθελοντικά στα σώματα που δρουν στη Μακεδονία και στην Ηπειρο το 1912. Στη συνέχεια, συμμετέχει ανελλιπώς στους αγώνες και στις πολιτικές περιπέτειες του έθνους είτε ως εθελοντής είτε ως μόνιμος αξιωματικός. Παράλληλα, χάρη στις εμπειρίες που αποκομίζει από τη ζωή του στα αστικά κέντρα του ελληνισμού –Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Σμύρνη, Κωνσταντινούπολη– διαμορφώνεται σταδιακά η εθνική, η πολιτική και η κοινωνική του συνείδηση. Από παθητικός δέκτης προορισμένος να ζει στο περιθώριο της Ιστορίας, μεταβάλλεται σε ενεργό πολίτη. Η απόλυτη όμως προσήλωσή του στη βενιζελική παράταξη θα έχει δραματικές συνέπειες για τη ζωή του. Ο Βασίλης Σηφάκης δεν είναι ωστόσο μονόπλευρος χαρακτήρας. Παρασυρμένος στη δίνη του πολέμου θα ζήσει ανεπανάληπτες ερωτικές εμπειρίες που θα τον σφραγίσουν ανεξίτηλα.

ΠΟΙΗΣΗ

Ζέφη Δαράκη

Σε ονομάζω θα πει σε χάνω

εκδ. Αλεξάνδρεια, σελ. 62 - 9 ευρώ

Η νέα ποιητική συλλογή της Ζέφης Δαράκη χωρίζεται σε τέσσερις ενότητες: «στο μαύρο οβάλ του χρόνου», «οι κήποι του χρωστήρα», «υπόγεια διάβαση» και «το καρφί του καθρέφτη». Οι ενότητες συμπληρώνουν η μία την άλλη, διασχίζοντας την «ασφυξία της ύπαρξης» ως ενότητα, και «ανάβουν το κερί κι από την άλλη μεριά», κάνοντας νοήματα στο ανείπωτο, καθώς «ο καθρέφτης συντρίβεται μες στον καθρέφτη».

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑΤΑ

Denis Guedj

Το δωρεάν δεν αξίζει πλέον τίποτα

Τα μαθηματικά χρονικά της Liberation

μετ. Αθανάσιος Κυριαζόπουλος

εκδ. Κέδρος, σελ. 280 - 14 ευρώ

Μπορείς να προσεγγίσεις την καθημερινότητα μέσα από τα μαθηματικά; Και με ποιον τρόπο; Ο διάσημος Γάλλος μαθηματικός και συγγραφέας Ντενί Γκετζ, στο διάστημα των ετών 1994-1997, «μαθηματικοποίησε» την επικαιρότητα με μια σειρά μαθηματικών χρονικών που δημοσιεύθηκαν στο ένθετο «Εύρηκα», της εφημερίδας «Λιμπερασιόν». Οπως σημειώνει ο ίδιος, «στην καρδιά αυτών των μαθηματικών χρονικών είναι οι σχέσεις ανάμεσα στη μαθηματική και στην κοινή γλώσσα, ανάμεσα στη μαθηματική και την καθημερινή σκέψη». Σε περισσότερα από σαράντα χρονικά, αριθμοί, ποσοστά και μεγέθη, τύποι και συναρτήσεις, συνδυάζονται έτσι ώστε να οδηγήσουν σε μια διαφορετική κατανόηση του κόσμου μέσα από τα μαθηματικά: Υπάρχει καμιά πολιτική γεωμετρία πίσω από τη διαίρεση της Γιουγκοσλαβίας; Είναι άραγε το τέλος μιας χρονιάς η αρχή μιας άλλης; Αποτελεί παράδοξο δυο πολιτικοί αντίπαλοι να δηλώσουν «φίλοι εδώ και τριάντα χρόνια»; Πώς εξηγείται μαθηματικά το να είσαι αποκλεισμένος από την κοινωνία; Μπορεί ένα θετικό ή ένα αρνητικό πρόσημο να αλλάξει την ανάγνωση της Ιστορίας; Τι σημαίνει η φράση «στην τελική ευθεία για τις εκλογές»; Γιατί το «Κάμα Σούτρα» είναι ένα εξαιρετικό εγχειρίδιο γεωμετρκού ερωτισμού; Είναι δυνατόν δυο διαφορετικοί άνθρωποι να διαθέτουν «μοναδική σκέψη»;

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Χέιζελ Κόρτνι & Κάθριν Μάρσντεν

100 συνταγές για ένα σώμα υγιές

μετ. Ζανίν Ντελοπούλου

εκδ. Κέρκυρα, σελ. 192 - 28 ευρώ

Από τα ορεκτικά μέχρι το επιδόρπιο, όλα τα εδέσματα είναι παρασκευασμένα με προσιτά και θεραπευτικά τρόφιμα, εύκολα και σύντομα στην εκτέλεση τους. Τα υλικά τους περιλαμβάνουν όσα χρειάζονται για να βελτιώσουμε την εμφάνισή μας, να ενισχύσουμε τη ζωτικότητά μας και να βοηθήσουμε το σώμα μας να αποκτήσει περισσότερη δύναμη και υγεία. Το βιβλίο είναι ένας πρακτικός οδηγός των τροφών που συντείνουν σε μια καρδιά όλο υγεία, δόντια και οστά γερά, ευλυγισία και σωματική αντοχή.

ΤΙΜΗΤΙΚΟΣ ΤΟΜΟΣ

Μαν. Αγγελίδης, Διον. Γράβαρης,

Δημ. Σακκάς επιμ.

Κοινωνική θεωρία και πολιτική ευθύνη

Συντροφικό αντιχάρισμα στον Νίκο Πετραλιά

εκδ. Gutenberg, σελ. 772

Η έκδοση αυτού του βιβλίου δηλώνει κατ’ αρχάς μια συγκεκριμένη χειρονομία. Μέσα από το περιεχόμενό του, που συναπαρτίζεται από κείμενα προερχόμενα από τις επιμέρους κοινωνικές επιστήμες, εκφράζεται η κοινή πρόθεση των συγγραφέων να αναγνωρίσουν την εργασία του δασκάλου τους: του Νίκου Σ. Πετραλιά. Η δημόσια παρουσία του Νίκου Πετραλιά στον ακαδημαϊκό βίο, όπως και η ποιότητα της πολιτικής του συμμετοχής και δράσης στον χώρο της ανανεωτικής Αριστεράς, είναι αποδεκτή από όλους όσοι τον έχουν συναναστραφεί έστω και λίγο. Η αποδοχή αυτή δεν είναι τυχαία. Είναι προϊόν μιας λιγότερο εμφανούς διαδικασίας, μιας διαδικασίας παραγωγής μαθητών με κριτική συνείδηση. Η θητεία άλλωστε δίπλα στον Νίκο Πετραλιά δεν είναι μόνο πολύτιμη σε βιώματα και πλούσια σε γνώση εμπειρία. Είναι πάνω απ’ όλα μια μαθητεία προς την ελευθερία, μια διαρκής στράτευση προς τη χειραφέτηση. Η πρωτοβουλία της έκδοσης ανήκε στον πρόωρα χαμένο Κοσμά Ψυχοπαίδη που δεν πρόλαβε να δει ολοκληρωμένο το έργο το οποίο ξεκίνησε.

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Ιντρο Μοντανέλλι

Ιστορία των Ελλήνων

μετ. Αθανασία Δρακοπούλου

εκδ. Θεμέλιο, σελ. 477

Ο Ιντρο Μοντανέλλι, μια από τις καλύτερες πένες της ιταλικής δημοσιογραφίας, περιγράφει τον κόσμο της αρχαίας Ελλάδας με την κοφτερή ματιά και το χιούμορ κάποιου που δεν είναι επαγγελματίας ιστορικός, αλλά επαγγελματίας της αφήγησης. «Διασκέδασα πολύ γράφοντας αυτό το βιβλίο», αναφέρει ο συγγραφέας. «Μοναδική μου έγνοια ήταν να μην το αναφέρω στον πατέρα μου που, σαν καθηγητής των Eλληνικών, αποδοκίμαζε το να μπαίνω στα χωράφια του. Παρ’ όλα αυτά κάποιες φορές αναγκάστηκα να τον συμβουλευτώ. Υστερα έστειλα το δακτυλογραφημένο κείμενο στον μεγάλο Γάλλο ιστορικό Καρποκινό, ο οποίος, λίγες μέρες αργότερα, μου απάντησε: “Το διάβασα με την ίδια ευχαρίστηση με την οποία φαίνεται πως κι εσείς το γράψατε”. Κι έτσι χωρίς να διστάσω το πήγα στον εκδότη μου που μέχρι στιγμής έχει κάνει δώδεκα ανατυπώσεις».


ΠΗΓΗ: Καθημερινή

Τρίτη, 6 Ιανουαρίου 2009

Τα 10 πρώτα σε πωλήσεις

ΕΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

  1. οι αλήθειες των άλλων του Νίκου Θέμελη (εκδόσεις Κέδρος)
  2. κωνσταντινούπολη των ασεβών μου φόβων του Γιάννη Ξανθούλη (εκδόσεις Μεταίχμιο)
  3. για να δει τη θάλασσα της Ευγενίας Φακίνου (εκδόσεις Καστανιώτη)
  4. η ζωή είναι αγρίως απίθανη της Μαργαρίτας Καραπάνου (εκδόσεις Ωκεανίδα)
  5. το show είναι των ελλήνων του Μένη Κουμανταρέα (εκδόσεις Κέδρος)
  6. ολα σού τα ΄μαθα,μα ξέχασα μια λέξη του Δημήτρη Μπουραντά (εκδόσεις Πατάκη)
  7. ολα βαίνουν καλώς εναντίον μας του Γιώργου Σκαμπαρδώνη (εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα)
  8. τι θα γίνω άμα δεν μεγαλώσω της Λένας Διβάνη (εκδόσεις Καστανιώτη)
  9. ομορφη νύχτα του Θωμά Κοροβίνη (εκδόσεις Αγρα)
  10. ιμαρέτ- στη σκιά του ρολογιού του Γιάννη Καλπούζου (εκδόσεις Μεταίχμιο)
ΞΕΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

  1. ο γυρισμός της Βικτόρια Χίσλοπ (εκδόσεις Διόπτρα)
  2. γόμορρα του Ρομπέρτο Σαβιάνο (εκδόσεις Πατάκη)
  3. θα φωνάξω την αστυνομία του Ιρβιν Γιάλομ (εκδόσεις Αγρα)
  4. να σου πω μια ιστορία του Χόρχε Μπουκάι (εκδόσεις Οpera)
  5. σκοτώστε τον ρόμελ του Στίβεν Πρέσσφιλντ (εκδόσεις Πατάκη)
  6. η κομψότητα του σκαντζόχοιρου της Μιριέλ Μπαρμπερί (εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες)
  7. τελευταίο τραγούδι για τον ρέμπους του Ιαν Ράνκιν (εκδόσεις Μεταίχμιο)
  8. η αντιζωή του Φίλιπ Ροθ (εκδόσεις Πόλις)
  9. το χρυσόψαρο του Ζαν Μαρί Γκυστάβ Λε Κλεζιό (εκδόσεις Πατάκη)
  10. ολες οι μέρες της Ιζαμπέλ Αλιέντε (εκδόσεις Ωκεανίδα)

ΠΗΓΗ: Το Βήμα

Κυριακή, 4 Ιανουαρίου 2009

Nέες εκδόσεις

ΚΛΑΣΙΚΟΙ

Εμίλ Ζολά

Μια σελίδα αγάπης

μετ. Βασίλης Πουλάκος

εκδ. Printa

σελ. 448 - 20 ευρώ

Εγκατεστημένη στο Παρίσι μετά τον θάνατο του συζύγου της, η Ελέν Γκρανζάν ζει μια ήσυχη, σχεδόν μοναστική ζωή μαζί με τη μοναχοκκόρη της Ζαν, που είναι γι' αυτήν το παν. Η μόνη ιδέα που έχει για τη ζωή έξω από τα στενά όρια του σπιτιού της προέρχεται από τα βιβλία, τα οποία όμως σπάνια διαβάζει. Δύο φίλοι που την επισκέπτονται μία φορά την εβδομάδα αποτελούν όλο κι όλο τον κοινωνικό της κύκλο. Μια ασθένεια, όμως, της κόρης της φέρνει αναστάτωση. Μια σελίδα αγάπης θα προστεθεί στο βιβλίο της ζωής της, αλλάζοντάς την ολότελα. Και το απέραντο Παρίσι θα σταθεί και για τις δύο τους ο μοναδικός έμπιστος φίλος, έτοιμος πάντα να ακούσει κάθε τους εξομολόγηση, σαν «χορός αρχαίου δράματος». Το έργο αποτελεί τον όγδοο τόμο του κύκλου Ρουγκόν - Μακάρ. Σε αυτό ο κλασικός Εμίλ Ζολά ασχολείται με ένα «Απλό οικογενειακό δράμα».

ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

Νταϊάν Γουέι Λιανγκ

Το κινέζικο πετράδι

εκδ. Πατάκη

μετ. Νίνα Μπούρη

σελ. 296 - 15,50 ευρώ

Ηρωίδα είναι η Μέι, μια μοντέρνα Κινέζα που διατηρεί γραφείο ιδιωτικών ερευνών στο Πεκίνο, οδηγεί αυτοκίνητο και διαθέτει άντρα γραμματέα. Μια μέρα ο «θείος» Τσεν, στενός φίλος της μητέρας της, της ζητάει «μια χάρη»: να βρει μια πολύτιμη σφραγίδα από νεφρίτη, της δυναστείας των Χαν, που κλάπηκε από το μουσείο κατά τη διάρκεια της Πολιτιστικής Επανάστασης, όταν οι Ερυθροφρουροί λυμαίνονταν τους δρόμους καταστρέφοντας τα μνημεία του παρελθόντος.

Ρόμπερτ Χάρις

Παρασκήνια εξουσίας

μετ. Εφη Φρυδά

εκδ. Ψυχογιός, σελ. 352 - 16 ευρώ

Ο ήρωας είναι ένας επαγγελματίας συγγραφέας - φάντασμα, πληρώνεται δηλαδή για να γράφει βιβλία, συνήθως αυτοβιογραφίες επωνύμων, που δεν διαθέτουν το ταλέντο να γράψουν οι ίδιοι. Οταν του δίνεται η ευκαιρία να ασχοληθεί με τα απομνημονεύματα του πρώην πρωθυπουργού της Βρετανίας, την αρπάζει περίεργος και ενθουσιασμένος, εφ' όσον μάλιστα πρέπει να ταξιδέψει στο αμερικανικό θέρετρο Μάρθας Βίνγιαρντ μέσα στη καρδιά του χειμώνα. Δεν αργεί, ωστόσο, να συνειδητοποιήσει πως έχει κάνει μεγάλο λάθος. Διότι ο προκάτοχός του έχει πεθάνει υπό ύποπτες συνθήκες και ο πρώην πρωθυπουργός αποδεικνύεται ένας άλλος άνθρωπος με πολλά μυστικά που τον καταδιώκουν - μυστικά που έχουν τη δύναμη να σκοτώσουν.


Venus Khoury - Ghata

7 πέτρες για τη μοιχαλίδα

μετ. Ρένα Λέκκου - Δάντου

εκδ. Α.Α. Λιβάνη, σελ. 229 - 5 ευρώ

Σε ένα χωριό στην άκρη της ερήμου, η Νουρ περιμένει την τιμωρία της: ένοχη μοιχείας και καταδικασμένη από ένα φετφά, πρέπει να λιθοβοληθεί. Η Νουρ δεν φαντάζεται ότι μπορεί να αποφύγει την απονομή δικαιοσύνης. Πρέπει να πληρώσει για το λάθος της. Αλλά λογαριάζει χωρίς την παρέμβαση της ξένης, μιας Γαλλίδας στην υπηρεσία μιας ανθρωπιστικής οργάνωσης, η οποία προκειμένου να την σώσει θα επιστρατεύσει όλη της την ενέργεια και τη θέληση. Η Νουρ είναι μια γυναίκα με μοίρα τραγική, που ταλαντεύεται ανάμεσα στον σεβασμό για την παράδοση, στον πόθο για την ελευθερία και στο δικαίωμα στον έρωτα και την απόλαυση.

Joe Dunthorne

Υποβρύχιο

μετ. Αλέξης Καλοφωλιάς

εκδ. Ινδικτος, σελ. 304 - 19,60 ευρώ

Σύγχρονο «μυθιστόρημα μαθητείας», το «Υποβρύχιο» αφηγείται με χιούμορ και διεισδυτικότητα την ιστορία του Ολιβερ - ενός παιδιού που τα εφηβικά του μάτια «κάνουν τα πάντα δυνατά». Το βλέμμα του φωτίζει λεπτομέρειες που ένας ενήλικας δεν θα πρόσεχε ποτέ, αντιπαραθέτει το αχαλίνωτο της εφηβικής φαντασίας στον παραλογισμό ενός κόσμου που μερικές φορές μοιάζει σαν παζλ φτιαγμένο από παράταιρα κομμάτια.

ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΔΟΚΙΜΙΟ

Ροβεσπιέρος

Αρετή και τρομοκρατία

εισ. Σλάβοϊ Ζίζεκ

μετ. Θάνος Σαμαρτζής

Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου

σελ. 277 - 19 ευρώ

Μπορεί το αίτημα για κοινωνική δικαιοσύνη να νομιμοποιήσει τη βία εναντίον του πολιτικού αντιπάλου; Είναι πράγματι η τρομοκρατία το αντίθετο της αρετής ή μήπως είμαστε υποχρεωμένοι να αναγνωρίσουμε το ενδεχόμενο η τρομοκρατία να αποτελεί αναγκαίο κακό, που δίχως αυτό κάθε ουσιαστική πολιτική μεταβολή καθίσταται αδύνατη; Κορυφαία προσωπικότητα της Γαλλικής Επανάστασης και ο φλογερότερος πρόμαχός της, ο Ροβεσπιέρος παρουσιάζει μια σαρωτική υπεράσπιση της πολιτικής βίας θέτοντας το ερώτημα: «Πολίτες, θέλατε μήπως μια επανάσταση χωρίς επανάσταση;». Στη νευρώδη και προκλητική εισαγωγή του, ο Σλάβοϊ Ζίζεκ γεφυρώνει το χάσμα που χωρίζει τον σημερινό αναγνώστη από την εποχή του Ροβεσπιέρου. Ο Ζίζεκ παρατηρεί ότι έχει επέλθει «ένα είδος ιστορικής τομής. Η ιακωβίνικη δικτατορία είναι σε θεμελιακό επίπεδο «όχι του γούστου μας»». Για τον Ζίζεκ, ωστόσο, η τρομοκρατία δεν αποτελεί διαστρέβλωση του επαναστατικού ιδανικού αλλά το τελικό στάδιο της επανάστασης, το στάδιο εκείνο όπου αυτή επιχειρεί να μονιμοποιηθεί.

ΠΑΙΔΙΚΟ

Φλώρα Αλεξάνδρου

Ενα τσίρκο μαγικό

εικον. Σοφία Παπαθανάση

εκδ. Εν πλω, σελ. 32 - 10 ευρώ

Μια παραμονή Χριστουγέννων, δύο φίλοι μαλώνουν για το ίδιο παιχνίδι: ένα ξύλινο τσίρκο με ακροβάτες, μπαλαρίνες, αρλεκίνους, ταχυδακτυλουργούς. Ενα τσίρκο ζωντανεύει και όλος ο θίασος δίνει μια παράσταση στον ουρανό με θεατές τ' αστέρια. Ενα αστέρι θα κάνει τους δύο φίλους ν' αγαπηθούν ξανά. Θα το πετύχει με την αφήγηση μιας ιστορίας ενότητας και συγγνώμης.

ΤΕΚΜΗΡΙΑ

Christoph U. Schminch - Gustavus

Μνήμες Κατοχής ΙΙ

Ιταλοί και Γερμανοί στα Γιάννενα και η καταστροφή της εβραϊκής κοινότητας

επιμ. Ρένα Μόλχο

εκδ. Ισνάφι, σελ. 453

Τα ξημερώματα της 25ης Μαρτίου 1944, μια λεπτομερώς σχεδιασμένη επιχείρηση ξεκίνησε στα σοκάκια της «μικρής μας πόλης». Με τη βοήθεια της ελληνικής χωροφυλακής που εκτελούσε τις διαταγές της Γκεστάπο, όλοι οι Εβραίοι, 1.725 άνδρες, γυναίκες και παιδιά πήραν τον δρόμο χωρίς επιστροφή για το Αουσβιτς. Κι έπειτα σιωπή, που έγινε ψίθυρος και χάθηκε στην ομίχλη της λήθης, θάφτηκε στα χαλάσματα των νικητών και των ηττημένων του Εμφυλίου που ακολούθησε, μεταμορφώθηκε σε χρυσές λίρες και οικόπεδα και κατέληξε στην ατιμωρησία των υπευθύνων.

ΜΕΛΕΤΗ

Λουκάς Αξελός

Εκδοτική δραστηριότητα και κίνηση των ιδεών στην Ελλάδα

εκδ. Στοχαστής

β΄ έκδοση συμπληρωμένη

σελ. 216 - 12 ευρώ

Το βιβλίο χωρίζεται σε δύο μέρη. Ενα που αφορά την εκδοτική δραστηριότητα τα χρόνια της δικτατορίας και ένα που αφορά την περίοδο από τη μεταπολίτευση μέχρι το τέλος του 1981. Ο συγγραφέας καλύπτει με συστηματικό και τεκμηριωμένο τρόπο μια περίοδο σημαντική για τα πολιτικά, πνευματικά και εκδοτικά δρώμενα, έχοντας και ο ίδιος συμμετάσχει στην καθημερινή εξέλιξή τους. Η πρώτη έκδοση του βιβλίου που έγινε το 1984 είχε εξαντληθεί. Η ζήτησή του όμως δεν σταμάτησε διότι το έργο αποτελεί μαρτυρία, ντοκουμέντο και άμεση πηγή μιας εποχής, της οποίας ο συγγραφέας υπήρξε δρων υποκείμενο. Γι' αυτό και δεν αποστασιοποιείται και δεν παρατηρεί με ουδέτερη ματιά τα δρώμενα. Στο βαθμό, μάλιστα, που οι διαπιστώσεις και οι προβλέψεις του δείχνουν να επιβεβαιώνονται σε όλη τη μέχρι σήμερα διαδρομή, το κείμενο αυτό τείνει να υπερβεί τον χαρακτήρα μιας απλής μαρτυρίας εποχής.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Μαρί Κιουρί

Μαθήματα Φυσικής για τα παιδιά των φίλων μου

επίμ. Eve Curie

εκδ. Αλεξάνδρεια, σελ. 121 - 13 ευρώ

Με πρωτοβουλία της Μαρί Κιουρί, μια ομάδα φίλων ανέλαβε να κάνει στα παιδιά τους, ηλικίας περίπου δέκα ετών, μια πρωτότυπη πειραματική διδασκαλία για διάστημα δύο ετών (1907-1908). Οι γονείς μοιράστηκαν τις κύριες διδακτικές ενότητες και έγινε μια ξεχωριστή προσπάθεια ώστε η διδασκαλία των επιστημονικών θεμάτων να βασίζεται σε πειράματα που θα εκτελούσαν τα ίδια τα παιδιά. Το βιβλίο περιλαμβάνει σημειώσεις που κρατούσε η Ιζαμπέλ Σαβάν κατά τη διάρκεια ορισμένων μαθημάτων Φυσικής τα οποία δίδασκε η Μαρί Κιουρί. Και μας αποκαλύπτει μια πτυχή της προσωπικότητάς της ελάχιστα γνωστή. Διότι αυτή η γυναίκα που είχε αφιερωθεί στην έρευνα όσο κανένας άλλος αποφάσισε, αφήνοντας για λίγο την πρώτη γραμμή, να προσπαθήσει να μεταμορφώσει μια επιστήμη κατακόρυφη -όπου οι γνώσεις μεταφέρονται από το ένα μυαλό στο άλλο- σε μια επιστήμη οριζόντια, όπου το παιδί οδηγημένο από το χέρι του μεγαλύτερου πλησιάζει το πεδίο της γνώσης σαν ίσος προς ίσο.

ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Stephen Pincock

Κρυπτογραφία

μετ. Μαριλένα Κορωναίου

εκδ. Τραυλός, σελ. 180 - 24 ευρώ

Στον σύγχρονο κόσμο, τα πάντα γύρω μας είναι κρυπτογραφημένα. Για κάθε κλήση στο κινητό τηλέφωνο ή για κάθε ανάληψη μετρητών από ένα ΑΤΜ, βασιζόμαστε σε εκλεπτυσμένη ηλεκτρονική κρυπτογράφηση ώστε να αποκλείσουμε την πρόσβαση σε αδιάκριτα μάτια και αφτιά. Ομως, η ανάγκη για «μυστικότητα» δεν είναι φαινόμενο της εποχής μας. Εδώ και 4.000 χρόνια, οι κώδικες και τα κρυπτογράμματα παίζουν καθοριστικό ρόλο στην πολιτική, στον πόλεμο, στις δολοφονίες και στο έγκλημα. Από την εποχή του Ιουλίου Καίσαρα μέχρι τη γερμανική μηχανή «Αίνιγμα» και από τον Ψυχρό Πόλεμο μέχρι τους ιδιοφυείς επιστήμονες της σημερινής κβαντικής κρυπτογραφίας, η αέναη μάχη ανάμεσα σε κωδικοπλάστες και κωδικοθραύστες κρύβει τους πιο ραδιούργους χαρακτήρες και τους πιο θρυλικούς κώδικες της Ιστορίας.
Eκτύπωση | e-mail
Τελευταία Νέα
Πολιτική
- Ο Καρογιάν αρνήθηκε δώρο του Ταλάτ
- Τη Δευτέρα εξέρχεται της κλινικής ο Γλ. Κληρίδης
Οικονομία
- Στα 44,96 δολάρια διαμορφώνεται το αργό
- 1,7 δισ. για το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς
Επιχειρήσεις
- Μύλοι Λούλη: Επιστροφή κεφαλαίου με μετρητά στους μετόχους
- ΕΤΕΜ ΑΕ: Εγκρίθηκε η απόσχιση του κλάδου "Χυτηρίων"
Διεθνής Οικονομία
- Την δικαστική οδό προτείνει στην Ε.Ε. ο αντιπρόεδρος της Gazprom
- Δάνειο 4 δισ. δολαρίων έλαβε η Chrysler από την αμερικανική κυβέρνηση
Ελλάδα
- Με επεισόδια η αντιπολεμική πορεία στην πρεσβεία του Ισραήλ
- Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στη σήραγγα του Αρτεμισίου
Κόσμος
- Διεθνής καταδίκη των επιθέσεων στη Γάζα
- Απειλεί με αποχώρηση από την Αφρικανική Ένωση η Ουγκάντα
Πολιτισμός
- Απεβίωσε ο 16χρονος γιος του Τζον Τραβόλτα
- Λεύκωμα: «Τα Θαύματα του κόσμου»
Αθλητισμός
- Με το «δεξί» ο Ολυμπιακός στο 2009, πέρασε από την Τρίπολη
- Ισόπαλος ο Πανιώνιος με την Ξάνθη στα "Πηγάδια"
ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Σάββατο, 3 Ιανουαρίου 2009

Ίταλο Καλβίνο “Οι δύσκολοι έρωτες”


Ίταλο Καλβίνο

“Οι δύσκολοι έρωτες”

μετφ. Ανταίος Χρυσοστομίδης

εκδόσεις Καστανιώτη

2008


Πιάνοντας στα χέρια σου ένα από τα αφανή βιβλία του Καλβίνο μπορείς να περιμένεις δύο πράγματα: α) μια ακόμα αποκάλυψη από αυτόν τον εκπληκτικό συγγραφέα, ο οποίος μαγεύει τον αναγνώστη με βιβλία όπως το Πάλομαρ ή τα παιγνιώδη κείμενα της OULIPO ή β) ένα δευτέρας σημασίας έργο που δικαίως δεν έχει γίνει ευρύτερα γνωστό.

“Οι δύσκολοι έρωτες” είναι μια σειρά διηγημάτων, τα οποία γράφτηκαν στη δεκαετία του ’50 και του ’60 και έχουν ως άξονα τον έρωτα. Ο έρωτας του Καλβίνο δεν είναι ούτε αισθησιακός, ούτε μελό, ούτε φιλοσοφικός… Είναι ο έρωτας που αγκιστρώνεται και στιγματίζεται από καθημερινές συνήθειες ή γεγονότα που συνδέθηκαν μ’ αυτόν χωρίς την έξαρση ή τη σφοδρότητα των μακρόχρονων εξελίξεων. Κάθε πρωταγωνιστής αγγίζει την αγάπη θα λέγαμε λοξά, πλάγια, ίσα ίσα που εφάπτεται σ’ αυτήν και τα συμβάντα που την περιβάλλουν αποκαλύπτουν την ύπαρξη του έρωτα στα απτά ζητήματα της καθημερινότητας και της οικείας συμπεριφοράς.

Τελικά, δεν ενθουσιάστηκα, αλλά διάβασα το βιβλίο για να δω τεχνικές γραφής που καλύπτουν το ιδιωτικό μέσα στη σφαίρα της καθημερινότητας. Η αφήγηση στέκεται στις λεπτομέρειες, καθυστερεί πολλές φορές στη φιλοσοφία του ασήμαντου και στο τέλος δεν αφήνει περιθώρια για απρόσμενες καταλήξεις και φαντασμαγορικά φινάλε.

Δεν θα το συνιστούσα εντέλει ως δείγμα του Καλβίνο παρά μόνο στους φανατικούς είτε του συγγραφέα είτε της απλής ιστορίας που συλλαμβάνει το στιγμιαίο.

Πατριάρχης Φώτιος


Σχόλιο 1:

Πατριάρχα μου,

Νομίζω πως κατάλαβα τι εννοείτε και σας ευχαριστώ.

Είχα δει και είχα πάρει στα σοβαρά μια συνέντευξη του Ίταλο Καλβίνο, όπου αναφερόταν στον τόπο καταγωγής του, στα αγαπημένα του παιχνίδια και στο επάγγελμα του, του συγγραφέως. Από τον τρόπο που μιλούσε για την πόλη που ισχυριζόταν ότι γεννήθηκε και τον πατέρα του που επέστρεψε εκεί από την Αμερική, θεώρησα μια και το είπε τόσες φορές ότι η πόλη αυτή ήταν το Σαν Ρέμο. Αργότερα έμαθα ότι αυτό ήταν από τα αγαπημένα του τεχνάσματα. Ενώ γεννήθηκε στην Αβάνα του άρεσε να αναφέρει σαν τόπο γέννησής του το Σαν Ρέμο. Αυτό το παιχνίδι με την αλήθεια και τη φαντασία όταν ξεφεύγει από το κείμενο και εμπλέκει τη βιογραφία και άλλες πραγματολογικές (ίσως) προϋποθέσεις ενός κειμένου, πρέπει να έχει απέναντί του έναν αναγνώστη ιδιαίτερα ασκημένο σε αυτό το στυλ και έτοιμο για όλα.

Οι Αόρατες Πόλεις είναι ένα από τα αγαπημένα μου βιβλία. Το θεωρώ αριστούργημα. Ίσως γιατί του αναγνωρίζω εξ αρχής την ιδιότητα του ποιητικού – φιλοσοφικού δοκιμίου. Για τα υπόλοιπα, απαιτείται από εμένα τέτοια άσκηση και τέτοια εκλέπτυνση στην σπουδή της ματαιότητας της επικοινωνίας και του ανέφικτου της συνάντησης, τέτοια προσήλωση στη βραδύτητα που δεν γίνεται δυστυχώς να γίνω κοινωνός του μεγαλείου του. (Εννοείται ότι δεν εννοώ τα επηρεασμένα από το Ουλιπό έργα που απλά δεν μου αρέσουν)

Μια τελευταία παρατήρηση. Ο Ανταίος Χρυσοστομίδης το αναφέρει τους Δύσκολους έρωτες, σαν ένα από τα δημοφιλέστερα έργα του Καλβίνο.

Πόλυ Χατζημανωλάκη

Σχόλιο 2:

Καλημέρα. Εμένα πάλι που διάβασα μερικές ιστορίες, μου έκανε άλλη εντύπωση, το διάβασα "καλβινικά". Δηλαδή, όπως και στα "Κοσμοκωμικά" ή ακόμα και στις "Πόλεις" (αν δεις από μέσα, τη βάση της σύλληψης) φτιάχνει πρώτα έναν "κλειστό" κόσμο με ονειρικά-συμβολικά-αν και ρεαλιστικά αποδομένα- χαρακτηριστικά, ή μια βασική συνθήκη αφηρημένη, "μαθηματική" (ουλιπό;;;) Δηλαδή: έναν κόσμο από πάγο και χιόνι (η ιστορια των σκιέρ και της γαλάζιας κοπέλας), έναν κόσμο με θάλασσα και γαλαζοπράσινα νερά και βράχια (ο ποιητής, ο αναγνώστης), ένα ταμπλό νύχτας με φωτάκια που κινούνται και (μαθηματικές)πιθανότητες να συναντηθούν, Ή εναλλαγή μέρας-νύχτας (οι παντρεμένοι που δεν συναντιόνται), τα γυαλιά του μύωπα(και οι δύο όψεις του κόσμου). Εκεί μετά φτιάχνει ανθρώπους που είναι λίγο πολύ (στερεοτυπικά)σύμβολα του αρσενικού και του θηλυκού. Μου θύμισε αρκετές από τις περιπέτειες των κοσμοκωμικών, που κατά βάθος έχουν πολύ ερωτισμό κρυμμένο στις ...διαστημικές εικόνες (αξέχαστα τα "Χρώματα") με αυτό τον καλβινικό τρόπο το διάβασα πολύ ευχάριστα, βλέποντας "από πάνω" το γενικό σχεδιάγραμμα και χωρίς να μένω στις λεπτομέρειες, που τις χρησιμοποιεί σαρκάζοντας τες πολλές φορές (ο αναγνώστης που δεν αφήνει το βιβλίο για τη γκόμενα, και κυρίως -το ωραιότερο- ο φοβερός ποιητής, που, ενώ δεν μπορεί να πει λέξη για τη γυναίκα -η απόλυτη, μουγκή απόλαυση- γίνεται πανφλύαρος περιγράφοντας "γλαφυρότατα"τους ψαράδες, τα δίχτυα και τις γυναίκες τους, που κατά βάθος τον ενοχλούν!)Υπάρχουν και κάποια που δύσκολα μπαίνουν σε αυτό τον κανόνα, όπως το πολύ εύστοχο ψυχολογικά (κατά λάθος; δεν φαίνεται να έχει τέτοιους στόχους)της παντρεμένης που η "μοιχεία" της συνίσταται στο ό,τι "ένιωσε ίση ανάμεσα σε άντρες"

Αυτά ως προς τον Καλβίνο. Η έλλειψη επικοινωνίας στο θέμα αυτό (έρωτας) είναι κοινός τόπος στη λογοτεχνία και τη ζωή. Αν ρωτάτε τη γνώμη μου, πρόκειται για μια ακόμα έκφανση της διαστροφής του ανθρώπινου είδους. Ο έρωτας είναι απλό τα πολύ ωραία πράγματα στη ζωή, και είναι πολλαπλώς αποδεδειγμένο ότι ο άνθρωπος έχει αλλεργία στα ωραία πράγματα.

Pellegrina

ΠΗΓΗ: ΒΙΒΛΙΟΚΑΦΕ


The top 100 books

1 Pride and Prejudice - Jane Austen

2 The Lord of the Rings - JRR Tolkien

3 Jane Eyre - Charlotte Bronte

4 Harry Potter series - JK Rowling

5 To Kill a Mockingbird - Harper Lee

6 The Bible

7 Wuthering Heights - Emily Bronte

8= Nineteen Eighty Four - George Orwell

8= His Dark Materials - Philip Pullman

10 Great Expectations - Charles Dickens

11 Little Women - Louisa M Alcott

12 Tess of the D'Urbervilles - Thomas Hardy

13 Catch 22 - Joseph Heller

14 Complete Works of Shakespeare

15 Rebecca - Daphne Du Maurier

16 The Hobbit - JRR Tolkien

17 Birdsong - Sebastian Faulks

18 Catcher in the Rye - JD Salinger

19 The Time Traveller's Wife - Audrey Niffenegger

20 Middlemarch - George Eliot

21 Gone With The Wind - Margaret Mitchell

22 The Great Gatsby - F Scott Fitzgerald

23 Bleak House - Charles Dickens

24 War and Peace - Leo Tolstoy

25 The Hitch Hiker's Guide to the Galaxy - Douglas Adams

26 Brideshead Revisited - Evelyn Waugh

27 Crime and Punishment - Fyodor Dostoyevsky

28 Grapes of Wrath - John Steinbeck

29 Alice in Wonderland - Lewis Carroll

30 The Wind in the Willows - Kenneth Grahame

31 Anna Karenina - Leo Tolstoy

32 David Copperfield - Charles Dickens

33 Chronicles of Narnia - CS Lewis

34 Emma - Jane Austen

35 Persuasion - Jane Austen

36 The Lion, The Witch and The Wardrobe - CS Lewis

37 The Kite Runner - Khaled Hosseini

38 Captain Corelli's Mandolin - Louis De Bernieres

39 Memoirs of a Geisha - Arthur Golden

40 Winnie the Pooh - AA Milne

41 Animal Farm - George Orwell

42 The Da Vinci Code - Dan Brown

43 One Hundred Years of Solitude - Gabriel Garcia Marquez

44 A Prayer for Owen Meaney - John Irving

45 The Woman in White - Wilkie Collins

46 Anne of Green Gables - LM Montgomery

47 Far From The Madding Crowd - Thomas Hardy

48 The Handmaid's Tale - Margaret Atwood

49 Lord of the Flies - William Golding

50 Atonement - Ian McEwan

51 Life of Pi - Yann Martel

52 Dune - Frank Herbert

53 Cold Comfort Farm - Stella Gibbons

54 Sense and Sensibility - Jane Austen

55 A Suitable Boy - Vikram Seth

56 The Shadow of the Wind - Carlos Ruiz Zafon

57 A Tale Of Two Cities - Charles Dickens

58 Brave New World - Aldous Huxley

59 The Curious Incident of the Dog in the Night-time - Mark Haddon

60 Love In The Time Of Cholera - Gabriel Garcia Marquez

61 Of Mice and Men - John Steinbeck

62 Lolita - Vladimir Nabokov

63 The Secret History - Donna Tartt

64 The Lovely Bones - Alice Sebold

65 Count of Monte Cristo - Alexandre Dumas

66 On The Road - Jack Kerouac

67 Jude the Obscure - Thomas Hardy

68 Bridget Jones's Diary - Helen Fielding

69 Midnight's Children - Salman Rushdie

70 Moby Dick - Herman Melville

71 Oliver Twist - Charles Dickens

72 Dracula - Bram Stoker

73 The Secret Garden - Frances Hodgson Burnett

74 Notes From A Small Island - Bill Bryson

75 Ulysses - James Joyce

76 The Bell Jar - Sylvia Plath

77 Swallows and Amazons - Arthur Ransome

78 Germinal - Emile Zola

79 Vanity Fair - William Makepeace Thackeray

80 Possession - AS Byatt

81 A Christmas Carol - Charles Dickens

82 Cloud Atlas - David Mitchell

83 The Color Purple - Alice Walker

84 The Remains of the Day - Kazuo Ishiguro

85 Madame Bovary - Gustave Flaubert

86 A Fine Balance - Rohinton Mistry

87 Charlotte's Web - EB White

88 The Five People You Meet In Heaven - Mitch Alborn

89 Adventures of Sherlock Holmes - Sir Arthur Conan Doyle

90 The Faraway Tree Collection - Enid Blyton

91 Heart of Darkness - Joseph Conrad

92 The Little Prince - Antoine De Saint-Exupery

93 The Wasp Factory - Iain Banks

94 Watership Down - Richard Adams

95 A Confederacy of Dunces - John Kennedy Toole

96 A Town Like Alice - Nevil Shute

97 The Three Musketeers - Alexandre Dumas

98 Hamlet - William Shakespeare

99 Charlie and the Chocolate Factory - Roald Dahl

100 Les Miserables - Victor Hugo

Sourse: Telegraph.co.uk